- Wooden Sign Rimy


"Kedamaian yang kucari,
masih belum terbukti,
jauh lagi perjalanan ini..."


Halamak... Awie tuh!!! Hahahahaha! Sebenarnya bukan kedamaian yang Rambozzi® cari sekarang nie, tapi kayu sebenarnya heh heh heh heh... "Kedamaian" tu Rambozzi® "dah ada" dah hehehehehe... Rambozzi® masih belum boleh buat beberapa projek sebab dah kehabisan stok kayu. Anak panah merah di dalam gambar di atas menunjukkan baki saiz kayu yang tinggal dalam simpanan Rambozzi® heh heh heh heh... Takpe, sementara tu Rambozzi® akan buat projek lain yang tak guna banyak kayu dulu.

Ok. Rimy, yang tempah Wooden Crates Rimy sebelum ini meminta Rambozzi® buatkan satu 'signage' pula untuknya. Rimy tunjukkan contoh 'design'nya dan berikan ukurannya kepada Rambozzi®. Tidak susah sangat dan Rambozzi® yakin boleh membuatnya. Jadi, tanpa membuang masa lagi - sambil mendengar lagu² dendangan Awie - jom mulakan 'woodworking' kali ini - Wooden Sign Rimy. Jom abg Awie! Hehehehehehehe.....


Ok ok sori bang!


Ok. Rambozzi® mulakan dengan memotong kayu untuk dijadikan tiang projek ini dahulu. Saiz kayu di atas adalah 1x2 dan panjangnya adalah lebih kurang 4 kaki.


Kemudian Rambozzi® potong pula 4 bahagian kecil untuk dijadikan tapak 'signage' ini. Saiz kayu² di atas sebenarnya Rambozzi® main agak² sahaja. Tapi, bukan main hentam je tau! Hahahahaha!


Kemudian Rambozzi® tebuk pula lubang² 'pocket hole' pada setiap kayu untuk bahagian tapak ini.


Rambozzi® potong pula 4 lagi bahagian kayu untuk dijadikan 'support' kepada tiang tadi. Kayu² di atas Rambozzi® potong pada 'miter' 45° di kedua² hujungnya.


Dan Rambozzi® tebuk juga lubang² 'pocket hole' pada setiap kayu² tersebut untuk memudahkan proses pemasangannya nanti.


Ok. Seterusnya, Rambozzi® potong 3 lagi keping kayu untuk dijadikan penunjuk arah atau 'sign' tu la kan hahahaha. Kesemua kayu di atas adalah sepanjang 40 cm dengan salah satu hujungnya dipotong pada 'miter' 45°.


Ketiga² kayu penunjuk arah itu akan diskrukan ke tiang tadi. Rambozzi® tandakan terlebih dahulu tempat² yang sesuai untuk diskrukan kayu² itu nanti. Rambozzi® dapatkan juga garisan tengahnya untuk memastikan kayu² itu diskrukan dengan tepat dan kemas ke tempat²nya.


Kemudian, Rambozzi® tebuk pula lubang² 'pilot hole' pada tiang dan ketiga² penunjuk arah tadi.


Ok. Sekarang ke proses pemasangan. Pertama sekali, Rambozzi® gam dan skrukan dahulu kayu tapak ke tiangnya.


Ok. Itu kayu pertama untuk tapak 'signage' ini. 3 lagi!


Dan siap! Ini adalah antara kelebihan menggunakan teknik sambungan 'pocket hole'. Teknik ini memang membantu kita memasang atau membuat sambungan kayu dengan sangat mudah dan cepat.


Ok. Dah siap bahagian pertama untuk projek ini.


Seterusnya, Rambozzi® gam dan skrukan pula kayu² 'support' kepada tiang tadi. Memang! Asalnya Rambozzi® nak skrukan 4 batang kayu 'support' itu. Tapi bila dah siap skrukan 2 batang kayu itu, Rambozzi® rasa, ia dah mencukupi untuk menyokong kayu tiang itu. Lagipun, tiang itu tidak berat sangat, walaupun ditambah beban dari 3 lagi kayu penunjuk arah nanti. Jadi, 2 kayu 'support' itu sudah mencukupi.


Ok. Begitulah rupanya sekarang...


Seterusnya, Rambozzi® skrukan pula kayu² penunjuk arah tadi. Kayu² ini Rambozzi® tidak akan gam supaya ia boleh diubah² kedudukan arahnya nanti. Hanya 1 skru diperlukan. Rimy boleh ketatkan skru itu dengan hanya menggunakan pemutar skru sahaja. Tidak perlu beli 'cordless drill'. Tapi, kalau Rimy nak beli juga lagi bagus - beli yang sama macam Rambozzi® tau? Heh heh heh heh...


Dan siaplah projek Wooden Sign Rimy ini. Projek yang sangat ringkas dan mudah - selari dengan 'tagline' Rambozzi® hehehehehe... Keseluruhan projek ini Rambozzi® hanya 'sanding' sahaja supaya halus permukaannya. Wooden Sign Rimy ini tidak akan dicat dengan sebarang kemasan.


Anak panah penunjuk arah itu boleh diubah kedudukannya mengikut kesesuaian Rimy nanti.


Ok. Rambozzi® "wassap" gambar di atas kepada Rimy dan Rambozzi® rasa Rimy suka sebab Rimy hanya 'reply' tanda 'good' itu sahaja hahahaha. Rambozzi® harap, Rimy suka dan berpuas hatilah dengan hasil kerja Rambozzi® ini. Rambozzi® rasa, Rimy "terpaksa" suka sebab Awie pun suka, kan? Hahahaha! Oh! Awie dan Wings adalah antara 'rockers' kegemaran Rambozzi®! Dan dorang memang ROCK!




2 Comments