- Rak Hiasan Laili


Minggu lepas Rambozzi® dapat tempahan lagi daripada Laili, yang sebelum ini pernah tempah Meja Oven Laili. Kali nie Laili mintak Rambozzi® buatkan satu rak untuk dia letakkan perhiasan kat rumahnya. Tapi Laili ada design sendiri kali nie, yang pada asalnya Rambozzi® rasa agak mustahil "akan kukuh" kalau Rambozzi® buat. Tapi Rambozzi® nak cuba buat jugak, sebab ini juga adalah cabaran baru untuk Rambozzi®.

Untuk Rak Hiasan Laili kali nie Rambozzi® bercadang nak gunakan chipboard, sebab rak nie bertingkat² dan Rambozzi® rasa tak berapa yakin boleh buat kerja kayu yang cukup kukuh untuk rak nie. Dan Laili pun bersetuju dengan cadangan Rambozzi® tu. Jadi, jom start "sedikit" woodworking untuk Laili nie, heh heh heh...


Ya! Seperti yang Rambozzi® jangkakan sebelum start projek nie, memang akan ada masalah besar untuk buat rak nie. Gambar di atas adalah chipboard yang Rambozzi® cuba potong kepada saiz yang Rambozzi® nak, dan itulah hasilnya. Hancur terus laminate dia! 


Aduh macam mana nak buat bagi cantik nih? Untuk setiap tingkat rak nie, memang Rambozzi® kena potong dulu la kesemua chipboard tu. Tapi kalau dah macam nie hasil dia, memang masalah besar la kan? Tapi nasib baik Rambozzi® teringat pada perabot yang ada pvc edging tu. Rambozzi® rasa edging boleh tutup kelemahan atau keburukan chipboard nie...


Tapi Rambozzi® tak nak pakai pvc edging untuk rak nie. Kali nie Rambozzi® nak try guna veneer pulak. Kulit kayu yang Rambozzi® beli nie adalah kulit kayu nyatuh (kata Cina kedai tu la). Rambozzi® potong kepada saiz yang Rambozzi® nak guna sebagai edging untuk rak nie dan gam kepada rak tu.


Gambar di atas adalah proses menampal veneer tu pada rak. Tampal tu senang tapi nak trim supaya sama dengan sisi rak tu yang payah sikit. Sebab veneer tu mudah patah atau pecah atau terkoyak. Dan juga risiko mata pisau terkena pada laminate rak tu.

Untuk proses memasang dan seterusnya Rambozzi® tak sempat nak ambik gambar sebab Rambozzi® terlalu tension dengan projek nie. Rak nie cuma ada dua dinding je kat belakang sebagai support keseluruhan rak. Memang tak kukuh langsung la. Nak drill chipboard nie pun bukan macam drill kayu. Chipboard nie terlalu lembut dan mudah pecah. Nak skru pun kena hati²!!!


Akhirnya Rambozzi® berjaya memasang kesemua komponen rak nie dan juga menampal veneer dengan kemas di setiap sisi rak dan tingkat rak. Masalah seterusnya adalah tapak rak nie. Disebabkan rak nie terbuka di bahagian hadapannya dan takde kayu sokongan, maka risiko rak nie akan tumbang ke depan adalah sangat tinggi. Rambozzi® terpaksa alas tapaknya dengan beberapa keping chipboard lagi supaya lebih tebal dan tegap. Dan Rambozzi® juga tambahkan frame di sekeliling tapak tu supaya chipboard tu "terkepung" dan tak mudah pecah. Dan frame tu juga Rambozzi® tampalkan veneer supaya sekata warnanya dengan keseluruhan edging rak nie. Leceh punye keje!

Hasilnya, tapak rak nie (Rambozzi® rasa) cukup kuat untuk menampung berat keseluruhan rak nie.


Ok siap rak Laili nie. Rambozzi® akui rak nie nampak macam senang tapi berpeluh gak Rambozzi® nak siapkan. Peh!


Macam biasa, banyak lagi yang Rambozzi® perlu pelajari untuk kerja² kayu nie. Bab edging tu memang bukan boleh expert dalam masa  2-3 hari je.


Siap Rak Hiasan Laili! Rambozzi® harap Laili suka dan kena dengan idea asal Laili.

6 Comments

  1. pandai ah rambozzi wat almari comel tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wihuuuu...akhirnya dah siap.. tq Mr Rambo :)

      Delete
    2. halamak tuan rak dh dtg! hehe...ye sama² m@m@L@iLi..

      Delete
  2. Salam....nak tanya....kat mana beli chipboard nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam...Rambozzi beli PERABOT chipboard ni kat hyper-market..lepas tu Rambozzi modified..
      kalau beli kat kilang dorang jual dlm saiz yg besar..
      kalau beli kat hyper-market harga antara RM19.90-RM99.00 lebih kurang..

      Delete