-Rambozzi® Diagonal Measure Gauge



Dalam membuat kerja² pertukangan kayu, antara perkara atau teknik yang paling penting adalah mengukur dan menanda. Tepat ukuran tu maka tepatlah tandaan, potongan dan sambungan kayu² tu nanti. Orang putih tu cakap,"measure twice, cut once". Dalam hal² lain pun kita sentiasa diingatkan supaya 'check sekali lagi' ataupun 'double-check la wey!'. Sama juga dengan kerja² pertukangan nie. Jadi, di antara yang paling penting dalam kerja² kayu nie adalah, memastikan sesikunya sama. Sekali lagi, pastikan sesikunya sama. Itu yang biasa Rambozzi® dengar masa buat kerja besi dengan seorang Cina dulu. Itu lama dulu... Ukur sesiku nie ataupun dorang cakap 'diagonal measure' akan memastikan ketepatan sesuatu kerja² kayu tu.

Macam² cara yang digunakan untuk memastikan sesiku sesuatu kerja kayu tu tepat. Biasanya kita ukur dengan menggunakan 'measuring tape'. (Lihat gambar di bawah)


Ataupun, kalau nak cepat dan tak nak tengok sebarang nombor, ada yang menggunakan kayu atau 'stick' untuk memastikan ketepatan sesiku. (Lihat gambar di bawah)


Orang putih nie pulak, dorang sentiasa nak 'perfect' dan nak 'tools' yang 'cool' dan 'best'. Dan dorang memang ada la bende² tu. Kat tempat dorang tu macam² 'cool tools' yang ada di pasaran. Pilih dan beli je. Antara yang menarik minat dan perhatian Rambozzi® adalah dua 'bar gauge' macam dalam gambar di bawah nie:-


Woodpeckers® Bar Gauge


Veritas® Bar Gauge

Penggunaan Woodpeckers® Bar Gauge dan Veritas® Bar Gauge nie sama je. (Lihat gambar di bawah)


Memang 'cool' dan rasa macam 'best' je kalau ada salah satu daripada dua 'bar gauge' tu kan? Tapi malangnya, tiada di Malaysia. Rambozzi® 'pernah cuba' nak 'order' dari dorang tapi malangnya, Malaysia macam 'di luar kawasan' je... Tapi takpe, Rambozzi® cuba 'Google' dan jumpa bermacam² cara dan 'tools' yang dorang buat secara D.I.Y yang boleh digunapakai dan paling penting, murah. Rambozzi® sendiri pun ada buat beberapa 'jigs' atau 'tools' untuk kerja² mengukur seperti di atas. 

Rambozzi® nak terangkan dengan lebih teliti pun tak tahu jugak nie. Tapi bagi yang buat kerja² macam nie memang akan tahu dan faham la. Jadi, dalam 'post' nie kali ini, Rambozzi® nak kongsi 'cara' Rambozzi® buat satu 'bar gauge' dengan menggunakan 'salah satu barang' yang ada di sekeliling kita.

--------------------------------------------------

Baru² nie Rambozzi® tetiba mendapat ilham baru untuk buat satu 'tools' yang serupa dengan 2 'bar gauge' di atas tu. Semuanya berpunca daripada gejala 'selfie'. Rambozzi® tengok dorang sekarang nie guna 'monopod' untuk 'selfie'. Dan Rambozzi® rasa, 'monopod' tu boleh juga digunakan dalam kerja² kayu juga heh heh heh. Ok, jom 'modified' 'monopod' tu menjadi 'bar gauge'. 'Bar gauge' yang Rambozzi® 'modified' nie Rambozzi® namakan sebagai Rambozzi® Diagonal Measure Gauge heh heh heh...


Rambozzi® 'beli' 'monopod' tu dari sebuah kedai kamera, murah je, buatan Cina. 'Monopod' tu adalah jenis yang macam 'tv aerial' tu.

                                                                          
Memandangkan 'monopod' tu boleh 'memendek dan memanjang', dan 'monopod' yang Rambozzi® beli tu agak 'ketat', maka, Rambozzi® rasa 'bende' nie sangat sesuai untuk dijadikan 'bar gauge'


Tak perlu 'modified' sangat pun, cuma perlu buang 'tapak' untuk letak kamera tu je. Apa ntah nama bende tu Rambozzi® pun tahu. Geng² main kamera tau la tu...kot.


Ok, dah boleh digunakan. Sekarang Rambozzi® cuba ukur ketepatan sambungan kayu di atas tu. Kayu² tu untuk tujuan 'test' je tu. Rambozzi® tak skrukan pun kayu² tu... Mula² sekali Rambozzi® ukur sesiku atau 'diagonal' berlabel 'A' tu dulu. Sekarang, tanpa mengubah 'kepanjangan' 'bar gauge' tu, ukur pula sesiku atau 'diagonal' yang satu lagi tu.


Rambozzi® ukur sesiku atau 'diagonal' berlabel tu 'B' tu pulak. Dapat dilihat dengan jelas di dalam gambar di atas, 'bar gauge' tu tak menyentuh bucu untuk sesiku atau 'diagonal' berlabel 'B' tu. Ini bermakna, sesiku sambungan ² kayu di atas adalah tak tepat. Maknanya, kena pastikan sesikunya tepatlah. Dan itu juga bermakna, Rambozzi® Diagonal Measure Gauge tu boleh digunapakai!


Mengukur dan memastikan sesiku yang tepat adalah kemestian di dalam setiap kerja² kayu. Rambozzi® Diagonal Measure Gauge nie akan membantu Rambozzi® membuat kerja² kayu dengan lebih tepat dan teliti lagi. Dan kalau boleh dapatkan 'monopod' jenis yang ada 'lock' macam kat bawah nie lagi bagus. Sebab dia ada 'lock' heh heh heh...




Sekarang Rambozzi® nak kembali buat kerja kayu. Kali nie dengan menggunakan Rambozzi® Diagonal Measure Gauge.


0 Comments