- BOSCH® Orbital Sander GSS 230


"Sepatutnya dah lama Rambozzi® beli "bende" nie. Lain kali, kalau Rambozzi® nak buat kerja kayu atau nak jadi tukang kayu, pertama sekali Rambozzi® akan beli "bende" nie dulu."
Ya. Rambozzi® rasa menyesal sebab tak beli sander nie awal² lagi. Kepada sape² yang nak buat kerja kayu, Rambozzi® nasihatkan belilah electric sander terlebih dulu. Dan belilah model macam Bosch atau lain² brand yang ternama. Sebab electric sander sangat²lah membantu untuk menyiapkan kerja kayu yang cantik dan halus.

Dulu Rambozzi® ada beli satu "electric sander cap ayam" nie dari satu "hyper market" nie (tapi Rambozzi® tak nak sebut la nama hyper market dan jenama electric sander tu, tak pasal² Rambozzi® kena saman pulak nanti, kan? - pssttt... nama hyper market tu Giant..) Gambar dia kat bawah nie...


Hah tu dia "sander"nya. Aduh, tolonglah... Jangan la sape² beli lagi "electric sander cap ayam" macam nie lagi. Tak berguna langsung! Rambozzi® cakap macam nie sebab Rambozzi® dah beli dan bila Rambozzi® bandingkan dengan BOSCH Orbital Sander GSS 230 tu, macam langit dengan bumi la senang citer. Murah tu memang la murah, tapi tak berbaloi langsung. "Electric sander cap ayam" macam nie akan bergegar kuat giler macam naik kuda kat trek motocross. Lepas tu bunyinya bising. Hasil "sanding"nya tak kemas, tak rata, tak sekata dan tak halus. Nak pegang apatah lagi nak kawal memang susah giler macam pegang ikan baru naik ke darat, tau? Rambozzi® guna sekali je "bende" nie sejak dari mula beli, lepas tu tak guna² dah. Rambozzi® menyesal giler beli "bende" nie. Tolong la... tolong la jangan beli "electric sander cap ayam" macam nie lagi...


Sebab tu Rambozzi® beli BOSCH Orbital Sander GSS 230 nie. Dan masa Rambozzi® "test" sander nie kat kedai, Rambozzi® dah jatuh cinta dan berasa yakin dengan BOSCH Orbital Sander GSS 230 nie. Masa tu belum beli lagi, tapi Rambozzi® dah dapat rasa "best"nya tuh! Bukan sebab nama dia BOSCH, tapi sebab masa "test" tu Rambozzi® dah dapat rasakan kelembutan mesin nie, juga bunyinya yang tak "gamat" giler. Dan masa tu Rambozzi® sangat yakin BOSCH Orbital Sander GSS 230 nie akan dapat membantu Rambozzi® dalam membuat kerja² kayu. Jadi, Rambozzi® keluarkan modal dan Rambozzi® beli!

Harga BOSCH Orbital Sander GSS 230 nie 5 kali ganda daripada "electric sander cap ayam" Rambozzi® tu tadi. Boleh bayang boleh kira la perbezaan harganya tu. Boleh check harganya kat Google.

Rambozzi® dah tak sabar² nak balik "test" BOSCH Orbital Sander GSS 230 nie. Rambozzi® sangat² berharap persembahan dan prestasinya se"gah" namanya.


Hah itu dia hasilnya. Tengok kayu berlabel 1, kayu tu belum di"sanding" lagi tu. Dan tengok pula kayu berlabel 2, kayu tu dah di"sanding", menggunakan BOSCH Orbital Sander GSS 230. Boleh nampak dengan ketara perbezaannya. Kayu tu Rambozzi® "test" "sanding" menggunakan kertas pasir 120 grit. Kalau lagi halus kertas pasir, lagi halus la hasilnya, kot... Tapi itu Rambozzi® akan "test" nanti. Rambozzi® sengaja pilih kayu yang agak kasar permukaannya untuk Rambozzi® "test" BOSCH Orbital Sander GSS 230 nie dulu. Terus-terang Rambozzi® katakan, memang puas hati. Hasil "sanding"nya sangat halus. BOSCH Orbital Sander GSS 230 nie tak bising dan "getaran"nya sangat lembut dan senang dikawal. Dan macam ayat pertama Rambozzi® kat atas tu, sepatutnya dah lama Rambozzi® beli "bende" nie!


Rambozzi® ambil gambar kat atas tu dekat² lagi supaya boleh nampak perbezaan hasil kayu yang belum dan yang sudah di"sanding" menggunakan BOSCH Orbital Sander GSS 230 tu.

Rambozzi® akui, produk BOSCH agak mahal berbanding produk jenama yang lain. Tapi Rambozzi® dah percaya dan yakin sangat dengan produk jenama BOSCH nie. BOSCH Orbital Sander GSS 230 nie menambahkan lagi koleksi produk BOSCH milik Rambozzi®. Setakat nie Rambozzi® dah beli 7 mesin BOSCH, iaitu:-

1 - Bosch Corded Drill GSB 10 RE
2 - BOSCH Cordless Screwdriver / Drill IXO Li-Ion III 3.6V
3 - BOSCH Slide Miter Saw GCM 800S
4 - BOSCH Mini Router / Trimmer GMR1
5 - BOSCH Cordless Drill GSR1440-Li
6 - Bosch Wood Planer GHO10-82
7 - BOSCH Orbital Sander GSS 230

Seterusnya, Rambozzi® "berhajat" nak beli BOSCH Jigsaw GST 25M pulak. Tapi buat masa nie, ada "hajat" je la. Mahal boleh tahan. Tapi itulah impian dan "target" Rambozzi®. Dan semestinya ada keperluanlah untuk Rambozzi® beli jigsaw tu.

Beli mesin mahal² nie tapi kalau takde projek tak guna jugak kan? Tapi Rambozzi® yakin akan ada rezeki untuk Rambozzi® lagi nanti. Rambozzi® sanggup beli mesin berjenama yang mahal sebab Rambozzi® tahu akan kebolehan dan kegunaannya. Zaman sekarang nie semuanya kita boleh pelajari dan ambil tahu dulu sebelum nak beli apa² barang. Biasanya Rambozzi® akan "Google" dulu dan tengok kat Youtube sesuatu produk atau mesin yang Rambozzi® nak beli. Google dan Youtube boleh membantu kita menilai sesuatu mesin tu. Kalau kat Youtube, ada "Like" dan "Dislike" dan juga ada komen² dari pengguna atau tukang² yang dah beli mesin tu. Dan yang "best"nya, mereka tu datang dari pelbagai bangsa dan negara! Itu semua membantu kita menilai sesuatu produk tu. Seterusnya, kena tengok dalam poket la berapa duit yang ada hahahaha.....

Rambozzi® harap, mesin² nie akan membantu Rambozzi® menghasilkan kerja kayu yang lebih cantik dan halus. Dan Rambozzi® berharap, lepas nie akan ada projek lagi yang "masyuk" heh heh heh.....

3 Comments

  1. S Rambozzi,

    Ini sekadar cadangan saya...sebab saya nak lihat Rambozzi sentiasa happy ber"woodworking". Kalau berkenaan hajat nak beli jigsaw tu saya ada 3 cadangan berdasarkan pengalaman sendiri.

    1. Beli yang ada "pendulum action". Mana tau nanti nak potong kayu tebal 2 inci ke, kayu keras ke? Atau saje nak cepat, nak angkat kain di jemuran, hujan dah turun. hehehe.

    2. Pastikan pemegang blade tak "goyang" sebab kalau goyang, nak potong lurus amat sukar. Nak potong bulatan juga tak halus potongannya.

    3. Pastikan ada "adjustable speed feature". Kalau tak ada, pasti Rambozzi akan menyesal nanti.

    "Happy woodworking"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah adelah pulak posting lain. hahahah. Ingatkan belum beli jigsaw tu. hihihi. Deletekan je komen saya tu.

      "Happy Woodworking"

      Delete
    2. Heh heh heh sori en. anon. Rambozzi dah beli pun jigsaw tu.

      Takpe. Rambozzi tak perlu delete sbb 3 tips memilih jigsaw tu sgt Rambozzi hargai. Mungkin ia boleh dijadikan panduan oleh pembaca blog Rambozzi yg lain.

      Terima kasih atas tips itu. Terima kasih atas sokongan. Terima kasih atas kesudian membaca blog Rambozzi ini.

      p/s: Woodworking ini bukan setakat "happy woodworking" je bagi Rambozzi. I-woodworking with love... Heh heh heh...

      Delete