- Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional


Selepas beberapa tahun Rambozzi® menjadi 'woodworker' ini - 'your woodworker', 'your coolest woodworker' - akhirnya Rambozzi® berjaya juga memiliki Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional.

Untuk 'entry' kali ini Rambozzi® akan cuba menulis sedikit ulasan mengenai mesin ini. Seperti biasa, suka Rambozzi® nak ingatkan di sini, apa yang akan Rambozzi® tuliskan di sini hanyalah mengikut pemahaman dan pengalaman Rambozzi® sahaja. Rambozzi® bukanlah seorang pakar yang paling tepat untuk menulis tentang mesin ini. Rambozzi® akan hanya cuba menulis sebagai pengguna yang sangat amatur sahaja. Sebarang "konflik" yang bakal berlaku adalah di bawah tanggungan pembaca blog ini sendiri. Tiada sebarang laporan polis akan dibuat terhadap Rambozzi®. Setuju? Ok. Kalau setuju, biar Rambozzi® cuba tuliskan serba sedikit mengenai mesin "kegilaan" semua 'woodworker' di dunia ini - sebuah 'table saw' - model Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional.

Disebabkan mesin ini telah menjadi "impian" Rambozzi® untuk sekian lama, sudah tentulah ia sangat "bermakna" di "hati" Rambozzi® ini. Ia bagai menjadi cita² Rambozzi® pula sebagai 'woodworker' ini. Ia sudah menjadi sebahagian daripada hidup Rambozzi® sebagai 'woodworker' ini. Ia menjadi "cinta hidup" Rambozzi®. Ia adalah 'love of my life'...




"...when I get older, I will be there
At your side to remind you
How I still love you, I still love you

Back, bring it back
Don't take it away from me
Because you don't know
What it means to me

Love of My Life
Love of My Life..."

Scorpions - Love of My Life



Yeah! Oraits! Tanpa membuang masa lagi, jom kita mulakan "cerita" "woodworking" kali ini - Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional. Ooooh! Cool!

Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini datang dengan GTA 600 Professional Table Saw Stand. 'Stand' ini memang dibuat khusus untuk Bosch® Table Saw GTS 10 J ProfessionalHmmmm... Malangnya, untuk pasaran Malaysia, hanya 'stand' model ini sahaja yang dibawa masuk. Kalaulah model Bosch Gta 60 W Professional Folding Table Saw Stand  (lihat gambar di bawah) ada dalam pasaran Malaysia, memang Rambozzi® akan dapatkan 'stand' itu! Hmmppphhh!



OraitsRambozzi® mulakan dengan sedikit 'technical data'nya dahulu.  Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini dilengkapi dengan motor yang berkuasa ('motor input') 1,800W dengan teknologi 'soft start' dan 'overload protection'. Oraits. Berbeza dengan Bosch® Slide Miter Saw GCM 800 S milik Rambozzi® yang "mengaum kuat" dengan sedikit "kejutan" bila dihidupkan, Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini bermula dengan agak lembut sebelum ia mencapai putaran maksimumnya. 'Kick' semasa mata gergaji itu mula berputar agak lembut dan tidak sekuat 'kick' oleh Bosch® Slide Miter Saw GCM 800 SItu adalah teknologi 'soft start' dari Bosch®, pada pendapat Rambozzi®.

Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini seberat 26 kilogramSaiz keseluruhannya adalah Panjang 642 mm x  Lebar 572 mm x  Tinggi 330 mm. Dilengkapi dengan 'built-in handles' untuk memudahkan ia dialih²kan dan disimpan.

Pada kerangka Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini juga terdapat beberapa ruang simpanan untuk kabel, 'rip fence''miter guide', 'blade guard', 'push stick' dan lain² aksesori lagi.


Oraits. Kita ke bahagian atas 'table saw' ini pula. Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini mempunyai permukaan meja seluas 642 x 572 mm. Eh? Rasa macam dah taip tadi... Eh?...


Permukaan meja itu sendiri boleh diperluaskan lagi ('expand') ke sebelah kanan meja untuk membolehkan kita memotong atau membelah kayu sehingga 460 mm atau 18 inci ++ lebar, dan sehingga 210 mm atau 8 inci ++ lebar di sebelah kiri meja.


Di bahagian atas mata gergaji terdapat 'blade guard' yang boleh dibuka dan dipasang mengikut keperluan. 'Blade guard' itu adalah antara aspek keselamatan yang terdapat pada Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini.


Ok. Terus-terang Rambozzi® maklumkan di sini, 'insert plate' (berwarna merah) yang datang sekali dengan mesin ini agak tidak memuaskan hati Rambozzi®'Insert plate' yang diperbuat daripada 'light alloy' itu - tidak dibuat dengan kemas, bagi Rambozzi®. Maksudnya, hmmm susah juga nak terangkan nie... Jarak lubang itu agak luas, dan ia bukan sesuatu yang bagus kerana untuk mendapatkan hasil potongan terbaik dengan menggunakan 'table saw', 'insert plate' itu mestilah 'zero-clearance'. Ok, itu agak susah untuk diterangkan, bro! Hahahahahaha! Tolong.... Kalau ada pembaca yang boleh tolong terangkan mengenai 'zero-clearance' ni dalam bahasa yang lebih mudah difahami, Rambozzi® akan 'mention'kan nama dia di dalam blog ini selama 3 'entry' berturut². Heh heh heh heh heh...


Seterusnya, kita ke bahagian yang paling penting untuk Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini, atau untuk mana² 'table saw' sekali pun - "The Rip Fence". Bagi Rambozzi®'rip fence' pada 'table saw' ini sangat memuaskan hati! Skala di atas 'table saw' sangat jelas dan boleh dibaca dengan mudah.


 Ia menggunakan sistem Squarelock™ yang sangat mesra pengguna.


Hanya tekan sahaja ke bawah (lihat anak panah berwarna merah di dalam gambar di atas) Squarelock™ itu, dan ia akan mengunci pergerakan 'rip fence' itu. Cukup ringkas, cukup mudah, tetapi sangat kemas dan kuat.


Kekuatan Squarelock™ itu mengunci 'rip fence' juga boleh dilaraskan dengan hanya memutarkan besi bulat berwarna hitam di bahagian hujung 'rip fence' (lihat anak panah berwarna merah di dalam gambar di atas). Maaf, serius Rambozzi® tak tahu nama bende tu! Hahahahahaha!


Sistem Squarelock™ ini membolehkan 'rip fence' ini dikunci ke dalam 'slot' atau 'rail' di atas 'table saw' dengan sangat tepat. Bila kuncinya ditekan, 'rip fence' akan diselaraskan dengan tepat secara automatik ('self-adjusting'). Hmmmm... Ini satu sistem yang sangat canggih dan hebat.


Tapi, seperti biasa, Rambozzi® tetap Rambozzi®. Bukan Rambozzi® tidak percayakan sistem atau teknologi itu, tetapi Rambozzi® ini jenis yang sentiasa ingin memastikan ketepatan itu, adalah tepat setepat²nya. Jadi, Rambozzi® pastikan ketepatan itu dengan menggunakan 'square' pula.  Dan barulah Rambozzi® berpuas hati. Hehehehehehehe...


'Miter gauge' seperti di dalam gambar di atas adalah antara aksesori yang datang sekali dengan Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini. Ok, terus-terang Rambozzi® nyatakan di sini, 'miter gauge' ini tidak sebagus yang diharapkan. Ia berguna dan boleh digunakan. Tetapi Rambozzi® lebih cenderung untuk membuat 'miter sled' yang lebih mudah dan lebih selamat digunakan, dan pastinya lebih tepat.


Jadi, 'miter gauge' itu bukanlah sesuatu yang kritikal, bagi Rambozzi®.


Oraits. Aksesori di atas pula adalah 'supplementary spacer' yang khusus untuk digunakan apabila memotong kayu yang nipis atau apabila memotong kayu dalam keadaan 'bevel cut'.


Hanya skrukan pada 'rip fence' dan ia sedia digunakan.


Seterusnya kita ke bahagian utama Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini iaitu "pusat kawalan" atau 'controls' untuk mengoperasikan mesin ini. Kesemua kawalan untuk mesin ini berada di bahagian depan mesin.


Butang ON/OFF dilindungi oleh penutup untuk tujuan keselamatan, terutamanya untuk mengelakkan mesin ini dihidupkan secara tidak sengaja. Untuk menghidupkan mesin ini, hanya buka penutup dan tekan butang hijau tersebut.


Untuk mematikan operasi mesin ini, hanya tekan sahaja penutup itu dan ia akan dimatikan. Jika dilihat di dalam video rasmi oleh Bosch®, kita boleh mematikan operasi mesin ini dengan hanya menggunakan lutut! Hahahahaha! Melampau betul! Tapi betul, bro. Guna lutut je nak OFF kan mesin ini. Cool!


Oraits. Seterusnya, kita ke bahagian paling kritikal untuk sesebuah 'table saw' iaitu 'saw blade'.

Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini datang dengan mata gergaji 24 gigi jenis 'tungsten tipped saw blade' - yang sangat sesuai untuk operasi membelah kayu. Mata gergaji 24 gigi ini sebenarnya tidak berapa sesuai untuk melaksanakan tugas² memotong kayu secara 'cross-cut'. Tapi bukanlah ia tidak boleh digunakan langsung untuk potongan 'cross-cut'. Cuma hasil potongannya nanti tidak sehalus dan sekemas jika menggunakan mata gergaji yang khusus untuk potongan 'cross-cut'.

Hmmmm... Rambozzi® akan gunakan dahulu mata gergaji sedia ada ini. Rambozzi® kena cari mata gergaji dengan 90 gigi pula nanti khusus untuk potongan secara 'cross-cut'.

Ok. Saiz mata gergaji yang dibekalkan sekali dengan mesin ini adalah 254 x 30 mm. Kelajuan putaran mata gergaji pada mesin ini adalah selaju 3,650 pusingan seminit atau 'rpm'. Ia boleh memotong kayu sehingga setebal 79 mm atau 3 inci ++ pada sudut (miter) 90° dan setebal 56 mm atau 2 inci ++ pada sudut (miter) 45°. Mata gergaji itu pula boleh dicondongkan, atau disengetkan, atau disetkan sudutnya sehingga 47° ke sebelah kiri dan  ke sebelah kanan (incline setting: 47° left / 2° right). Haaaa... Mana satu ntah. Condong ke senget ke set? Hahahahahaha... Bab itu akan Rambozzi® terangkan sebentar lagi. Oraits?

Ok, anak panah berwarna merah di dalam gambar di atas pula menunjukkan kepada 'hand wheel' yang berfungsi untuk menaikkan atau menurunkan mata gergaji, mengikut kedalaman potongan yang Rambozzi® nak.


Hanya pusingkan 'hand wheel' itu dan mata gergaji boleh dinaikkan atau diturunkan mengikut keperluan kerja Rambozzi®.


Untuk mendapatkan potongan yang paling tepat, Rambozzi® perlu memastikan bahawa mata gergaji itu dalam keadaan tepat 90°.  Rambozzi® gunakan 'square' seperti di dalam gambar di atas untuk memastikan ketepatannya.


Untuk melaraskan mata gergaji itu agar berada dalam keadaan tepat 90°, Rambozzi® hanya perlu lepaskan 'lever' atau tuil atau tuas (haaa mana satu ntah hahahahaha!) seperti yang ditunjukkan oleh anak panah merah di sebelah bawah di dalam gambar di atas. Dan Rambozzi® boleh menetapkan kedudukan mata gergaji itu mengikut darjah atau 'bevel' yang Rambozzi® perlukan. Untuk memastikan ia berada di dalam keadaan tepat 90°, Rambozzi® hanya perlu menguncinya pada kedudukan 0°, seperti yang ditunjukkan oleh anak panah merah di sebelah atas di dalam gambar di atas. Cukup ringkas, cukup mudah, cukup mesra pengguna.


Dan seperti yang Rambozzi® maklumkan di atas, mata gergaji itu boleh dicondongkan, atau disengetkan, atau disetkan sudutnya sehingga 47° ke sebelah kiri dan  ke sebelah kanan (incline setting: 47° left / 2° right).


Oraits. Selesai bab mengenai fungsi² dan 'feature' pada Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional itu, Rambozzi® teruskan pula kepada ruang² simpanan yang terdapat pada 'body' mesin ini. Seperti yang ditunjukkan oleh anak panah merah di dalam gambar di atas, 'rip fence' mesin ini boleh disimpan di bahagian bawah 'table saw'. Hanya tanggalkan daripada 'rail' dan 'clamp'kan sahaja ke bahagian bawah meja. Dan ia berada dalam keadaan selamat jika mesin ini dialih²kan.



'Blade guard' juga boleh disimpan di bahagian bawah 'table saw' ini.


Begitu juga dengan aksesori² lain seperti 'miter gauge', 'supplementary spacer' dan lain² 'tools' lagi.

Di bahagian paling bawah di sebelah belakang 'table saw' ini juga terdapat 'dust extraction adapter' yang boleh disambungkan 'vacuum hose' untuk kawalan habuk kayu.


Dan untuk memastikan kabel mesin ini tersimpan kemas, terdapat juga ruangan untuk menyimpan kabel.


Oraits. Gambar di atas pula menunjukkan kepada satu lagi aksesori untuk mesin ini, iaitu 'push stick'. 'Push stick' itu dibekalkan sebagai satu lagi ciri keselamatan apabila menggunakan mesin ini. 'Push stick' itu juga boleh disimpan di bahagian bawah 'table saw'.


Di belakang 'push stick' tadi tersimpan juga 'wrench' untuk menukar mata gergaji.


Oraits. Aduh penatnya...... Rambozzi® nie menulis 'review' macam pro pulak kan? Like a pro! Ohhh! Come on, man! Hahahahahaha... Aduh penatnya...


Oraits. 'Push stick' yang datang dengan mesin ini sebenarnya sudah cukup berguna buat Rambozzi®. Tapi, disebabkan Rambozzi® ini adalah Rambozzi®, maka Rambozzi® telah membeli satu lagi produk dari Kreg® iaitu Kreg® Multi-Purpose Push Stick. Heh heh heh heh heh... Disebabkan produk ini ada dalam pasaran Malaysia, maka Rambozzi® "terpaksa" membelinya heh heh heh heh heh...


Dan juga Kreg® True-Flex Featherboard heh heh heh heh heh... Hamboih seronotnya Rambozzi®! Seronot la kan... Hahahahaha...


Agak malang bagi Rambozzi® kerana T-Slot pada 'table saw' terlalu kecil untuk dimasukkan 'wedgelock' yang berwarna hitam itu. Nampaknya 'wedgelock' dari Kreg® ini tidak sesuai untuk 'table saw' dari Bosch®.


Tetapi, Rambozzi® agak bernasib baik pula, kerana rupa²nya Kreg® telah awal² lagi memikirkan mengenai kemungkinan berlaku perkara ini. Kreg® True-Flex Featherboard ini juga boleh dimasukkan ke T-Slot pada 'table saw' dengan menggunakan 'washer' yang dibekalkan. Jadi, Kreg® True-Flex Featherboard ini boleh dipasangkan ke 'table saw' dengan menggunakan sama ada 'wedgelock' ataupun 'washer'. Pandainya Kreg®! Pandai!!! Comel sangat tau!


Jadi. So. Kalau dilihat gambar di atas, itu adalah cara yang salah untuk memasang Kreg® True-Flex Featherboard ke 'table saw'. Ini kerana, menurut pakar, jika ia dipasang seperti di dalam gambar di atas, lebihan kayu hasil daripada potongan nanti MUNGKIN akan ditolak kembali ke mata gergaji dan berisiko tinggi akan berlaku 'kickback' atau lebihan kayu itu akan "ditendang" oleh putaran mata gergaji, menuju ke arah kita! Oh! Itu bukanlah satu keadaan yang Rambozzi® nak ketika mengoperasikan mesin ini!


Kreg® True-Flex Featherboard itu perlu dipasang seperti yang ditunjukkan di dalam gambar di atas. Ia perlu dijarakkan sedikit daripada mata gergaji, supaya tiada tolakan lebihan kayu ke mata gergaji. Keadaan di atas adalah paling tepat dan selamat.


Dan akhir sekali, disebabkan Rambozzi® ini adalah Rambozzi®, maka ketepatan adalah sangat penting bagi Rambozzi®Rambozzi® juga membeli sebuah 'dial indicator'. Ia boleh digunakan untuk memastikan jarak di antara T-Slot pada 'table saw' adalah selari atau 'parallel' dengan 'rip fence'. Ia juga boleh digunakan untuk memastikan mata gergaji juga adalah selari atau 'parallel' dengan 'rip fence'. Hmmmm... Rambozzi® akan perincikan lagi mengenai ketepatan ini di dalam 'entry' akan datang. 'Dial indicator' itu tidak boleh digunakan begitu sahaja, sebuah 'jig' yang khusus untuknya perlu Rambozzi® buat dahulu.


Aduh penatnya! Wah! Heh heh heh heh... Terus-terang Rambozzi® nyatakan di sini, apa yang Rambozzi® tuliskan di atas adalah melalui pembacaan, kajian dan pemahaman Rambozzi® sahaja. Untuk maklumat lebih lanjut lagi tepat, adalah lebih baik sekiranya dibaca di dalam laman² web 'woodworking' yang lain.

Seperti biasa, Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini perlu Rambozzi® fahami dan kuasai dahulu, sebelum boleh Rambozzi® membuat kerja² 'woodworking' yang lebih 'advance' lagi. 'Table saw' adalah idaman setiap orang yang menggelarkan diri mereka sebagai 'woodworker'. Memiliki sebuah 'table saw' boleh diibaratkan seperti menjadi 'a professional woodworker'. Boleh diibaratkan sahaja, tetapi tidak bagi Rambozzi®. Masih banyak yang perlu Rambozzi® pelajari lagi sebelum mencapai tahap 'pro' itu.

Rambozzi® masih Rambozzi®Rambozzi® tetap Rambozzi® yang amatur ini. Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini akan membawa perubahan baru di dalam kerja² 'woodworking' Rambozzi®Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini  adalah cabaran baru buat Rambozzi®Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini akan mematangkan lagi Rambozzi®. Dan seperti yang diketahui dan dikenali - mengenai Rambozzi® ini - "woodworking" ini adalah hidup Rambozzi®Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini pula adalah "impian menjadi kenyataan" Rambozzi®Bosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini sudah menjadi mesin kebanggaan dan kesayangan Rambozzi®, loveBosch® Table Saw GTS 10 J Professional ini "cinta" Rambozzi®'love'. Dan 'love' pula adalah 'Love of My Life'. Ya.

'Love of My Life'



19 Comments

  1. Sama² R.Y. Maaf, komen terdahulu dari R.Y terpaksa Rambozzi padam sebab Rambozzi nak nama Rambozzi tu. Rambozzi tak nak nama² "manja" yang lain. Nama Rambozzi nie terlalu mahal dan berharga bagi Rambozzi dan Rambozzi akan pertahankan nama ini dari sebarang ancaman anasir² jahat hahahahahaha....

    Kipidup bro R.Y. Apa² yang berguna di blog ini, silakan ambil. Mana² yang tak berguna tu, Rambozzi minta maaf. Rambozzi hanya woodworker yang sangat amatur tapi sangat feel!

    ReplyDelete
  2. Emm...saya sahut permintaan Rambozzi utk memberi penerangan tentang "zero clearance" tu. Dalam bahasa mudah..."Tidak ada jarak/ruang di antara blade dengan meja" tapi sebenarnya ada cuma amat kecil. Mengikut pengamatan saya ianya bertujuan "menahan" kayu yang sedang dipotong supaya tidak hancur "dihentam" oleh blade yang berputar lagu. Khasnya kayu lapis.

    OK ke penerangan ni Rambozzi?

    Happy Woodworking. Nak angkat Slide Miter Saw S 3160 petang ni, sebab ada laser.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul! Jadi, bila ia adalah 'zero-clearance', ada 2 kelebihan utama:-

      1. Mudah kita nak temukan mata gergaji dengan marking pada kayu.
      2. Mengurangkan pecahan atau 'tearout' pada kayu, terutamanya jika memotong plywood atau chipboard.

      Terima kasih atas penerangan ini. Nama Bruce akan di'mention'kan di dalam 3 entry selepas ini secara berturut-turut seperti yang dijanjikan heh heh heh heh.

      Bila dah beli slide miter saw tu, wassap la bro hehehehehehe.

      Happy woodworking!

      Delete
    2. actually zero clearance ni adalah kegilaan di amerika sahaja. kat sana diy activists diorg memang extreme. seluruh eurupe tak guna standard ni. kalau kita cek semua table saw yang ada di dunia pun, tak ada yang dijual dengan zero clearance sebagai trading standard. table saw makita mlt100 juga sama

      # makita mesin dia sangat bagus cuma fence dia goyang banyak sebab cuma clamp 1 side (depan). saya diehard fan makita tapi terpaksa cari bosch untuk table saw atas faktor fence. bosch juga sangat portable & senang simpan (tak perlu ruang storage besar) :). semua tukang pro di malaysia yang saya tanya akan recommend 1) makita 2) hitachi 3) bosch

      satu lagi manfaat zero clearance ialah habuk kayu tak banyak jatuh ke bawah. so mesin selamat dari masalah dust. # powertool yang elok hanya boleh rosak kerana 2 faktor -> dust habuk & humidity air

      Delete
    3. Ha..dah terjumpa diehard Makita. Apa komen tuan tentang planer/thicknesser combination seperti jenama JIFA dan Einhell 1280w, 8" yang agak affordable online? (Status saya: serius hobbiest/weekend DIYer + banyak papan 1"x8" hendak diketam). Boleh percaya ke brand-brand tersebut.

      Happy woodworking

      Delete
  3. Bro rambozzi tak nk buat zero clearance plate sendiri ke? Pada pendapat anda kalau kita dh memiliki table saw keperluan untuk beli mitre saw perlu tak untuk golongan amatur or hobby?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang Rambozzi ada terfikir nak buat zero clearance insert plate tu. Tapi buat masa nie, Rambozzi belum ada masa dan peluang lagi. Ada banyak lagi jig, guide, sled utk table saw ni yang Rambozzi nak buat, tunggu ada masa yang sesuai je...

      Pada pendapat Rambozzi, untuk amatur / hobi, kalau dah ada table saw, tak perlu beli miter saw. Untuk hardcore woodworker, memang kena ada kedua²nya untuk cepat dan tepat.

      Delete
  4. Nice review bro. Very helpful. Keep it up. How do you like the saw so far? Would you still recommend it? Are there any other alternatives? Sorry for so many questions :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe terima kasih bro Jugnu Jethi. Itu hanya review Rambozzi sbg user sahaja.

      Utk hobi, table saw ini sangat ok. Table saw ini hanya mesin, kita yang kena cekap dan bijak menggunakannya.

      Model ini sangat ok. Settings, alignment dan precision mesin ini boleh diharapkan.

      Tapi sebagai woodworker, Rambozzi tetap perlukan tambahan jig lain juga.

      Hehe peace bro!

      Delete
    2. Thanks bro. Hehe...Pendapat Rambozzi penting kerana tak banyak woodworker kat Malaysia nie yang buat review. Lepas tu model table saw pulak tersangatlah kurang. Cari punya cari dapat tiga je yang branded...Makita, Bosch & Jet. Lepas cari review kat Youtube, paling OK tu Bosch 4100. Kat negara kita takde...paling dekat Bosch GTS 10J. Tapi apa pun...thanks bro once again for doing this review...really helpful. Peace & Selamat Hari Raya :D

      Delete
    3. Yup! Rambozzi menulis di blog ni sbb mmg tak de 100% woodworking blog di Malaysia hehehe.

      Model GTS 10 ini ok. Sangat berbaloi dibeli. Model Jet agak bermasalah dengan fence dan table nya. Makita juga ok tapi ramai yg tak puas hati dgn rip fence nya.

      Tapi itu semua hanyalah dari review kawan2 Rambozzi sahaja. Bosch ini pun tak perfect. Tapi Rambozzi suka hehehehe.

      Terima kasih atas sokongan dan ucapan raya bro tu. Selamat Hari Raya Aidilfitri dan selamat bercuti!

      Delete
  5. Assalamualaikum Bro Rambozzi,

    Tumpang tanya..adakah table saw bosch ni sesuai nak potong plywood 4 x 8 kepada kepingan yang kita hendak. Bolehkan diletakkan plywood 4x8 ini di atas Bosch® Table Saw GTS 10 J ini. Adakah extension length dia mampu menampung.

    Terima kasih ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. gts 10j memang tak boleh cover 4x8. untuk plywood size ni perlu tambah meja extra supaya material tak goyang @ lari precision. kalau ada meja sama tinggi memang cun. sapu wax sikit supaya perjalanan medium tu lancar. otherwise guna sawhorse lagi mudah. letak dekat tempat masuk input & keluar output. ply 4x8 agak berat. saya akan potong 2 jadi 4x4 dulu guna circular saw supaya keje lebih mudah & accurate

      Delete
  6. Replies
    1. Itu Rambozzi beli sehari sebelum GST dilaksanakan bro. Masa tu RM1750.00. Sekarang RM2200.00 kot...

      Delete
    2. harga sekarang rm2,080 di pantai timur. tapi kena rajin tawar harga & pandai cari kedai juga :)

      Delete
  7. Salam memang terbaik bosh gts 10 j.tima kasih bro luangkan masa tulis blog camni 👍👍 cuma masa dlm kotak terkentut nak angkat hahaha dah pasang stable siap grip tuk angkat senyum jaa sebelah tangan tq bro.

    ReplyDelete
  8. Lamanya saya melayari internet .... hampir ke outernet ..... baru bertemu dengan review tempatan yang bermutu .... terima kasih tuan punya blog Rambozzi .... awalnya ingat orang Itali ....

    Thank you very much for the honest review .... otw cari / simpan wang untuk membeli sang biru Bosch GTS 10j .....

    ReplyDelete
  9. Bro Rambozzi ... berita baik untuk anda ... Bosch GTA 60 W Professional Folding Table Saw Stand ... sekarang dapat beli dari Lazada. Hanya, harga stand yg cangih ini mahal ... +/- RM1,300.

    ReplyDelete