- Rambozzi® Converse CONS Rack


Baru² nie Rambozzi® telah 'berjaya' membeli sepasang 'sneakers' baru heh heh heh heh. Bila dah ada 2 'sneakers' nie, Rambozzi® 'terpaksa' buat satu rak yang khusus untuknya. Rambozzi® tak nak buat rak yang pelik² atau yang cantik atau kemas sangat. Rambozzi® nak buat rak yang paling 'simple', paling cepat dengan menggunakan kayu palet sahaja. Ya, Rambozzi® nak satu rak yang 'sempoi', 'cool', 'poyo semua nie!' heh heh heh. Ok, jom mulakan 'woodworking' kali ini - Rambozzi® Converse CONS Rack.


Sebenarnya, dah lama Rambozzi® nak 'main' kayu palet nie. Tapi, kebanyakan pelanggan Rambozzi® (yang tak banyak mana pun sebenarnya heh heh heh...) tak pernah lagi minta atau 'order' sesuatu daripada kayu palet. Dan Rambozzi® sendiri tidaklah se-kreatif mana untuk membuat sesuatu daripada kayu palet. Tapi, baru² nie, bila Rambozzi® buat carian di internet untuk rak kasut kreatif untuk 'sneakers' Converse, antara hasil carian yang dapat adalah rak kasut dari kayu² palet. Kebetulan pula Rambozzi® ada beberapa batang kayu² palet. Jadi, memang sesuai sangat la untuk diletakkan 'sneakers' yang baru kan? Hehehehehehehe... Oh! Rambozzi® tak boleh gunakan perkataan kasut untuk 'sneakers' nie. Sebab, 'Shoes are Boring, Wear Sneakers' heh heh heh..

Ok, kayu² palet di atas telah pun dipotong kepada saiz² yang Rambozzi® nak. Seterusnya, Rambozzi® hanya nak gam dan skrukan sahaja kayu² itu.


Untuk projek kali ini, Rambozzi® tidak mengukur atau menanda dengan tepat dan teratur untuk lubang² 'pilot hole' untuk skru. Rambozzi® nak buat projek kali ini dengan cepat dan secara santai. Skru² itu diskrukan terus ke kayu secara bebas. Tapi, Rambozzi® rasa, kalau nak lagi 'best' gunakan paku kan? Hmmm... takpe, itu Rambozzi® akan cuba lain kali...

Kayu² tadi Rambozzi® cantumkan menjadi seperti bentuk palet juga, tapi dalam saiz yang lebih kecil.


Rambozzi® skrukan sekeping lagi kayu di bahagian hadapan kedua² rak untuk ditampal sedikit 'design' nanti.


Untuk bahagian kaki rak, Rambozzi® potong sedikit 'miter' sebanyak 22.5°. Kaki² itu pula ditebuk lubang² 'pocket hole' untuk memudahkan ia dipasang ke rak.



Asalnya Rambozzi® nak pasangkan kaki² tu menjadi bentuk 'X'. Tapi, bila Rambozzi® cuba susun²kan ia nampak agak pelik dan tidak cantik. Jadi, Rambozzi® akan pasangkan kaki² tu menjadi bentuk 'V'. Harap² OK la, kalau tak OK pun, kira OK je la kan heh heh heh..


Rambozzi® skrukan dulu kaki² itu ke rak paling atas.


Dan skrukan pula ke rak yang bawah. Dan siap! Memang ini adalah satu projek kayu yang sangat 'simple' dan cepat.


Sebenarnya, beg kertas itulah punca Rambozzi® mulakan projek ini. Asalnya Rambozzi® memang dah nyaris² nak buang dah beg kertas tu. Tapi, tetiba dapat 'idea' pulak nak buat projek nie.


Rambozzi® hanya potong bahagian² yang tercetak tulisan di atas beg kertas itu dengan menggunakan pisau. Dan Rambozzi® akan lekatkan tulisan² itu ke rak tu dengan menggunakan 'spray adhesive' cap 3M tu. 'Spray adhesive' cap 3M tu memang ramai la yang kenal, terutamanya geng² 'art' dan D.I.Y.


Rambozzi® nie jenis yang sukakan kekemasan dan ketepatan dalam kerja² Rambozzi®. Tapi, untuk projek Rambozzi® Converse CONS Rack nie, Rambozzi® nak buat secara bebas. Kalau ikutkan cara kerja Rambozzi®, tulisan² itu akan ditampal dengan tepat dan kemas. Tapi kali nie Rambozzi® tampal terus je, senget pun senget lah.


Ok, siaplah projek kali ini - Rambozzi® Converse CONS Rack. Projek ini siap dalam masa tak sampai sejam. Ini projek kayu Rambozzi® yang paling cepat setakat nie hehehehe.


Rambozzi® tak akan 'sanding' rak ini seperti biasa. Rambozzi® rasa, Rambozzi® akan cat terus rak ini dengan 2 lapisan 'clear polyurethane varnish' sahaja.


Bila disusunkan 'sneakers' itu di atas rak ini, dan diletakkan pula 2 mesin BOSCH® tu di bawahnya, dan ditambah pula logo Rambozzi® tu, Rambozzi® rasa Rambozzi® Converse CONS Rack ini sangat cantik di mata Rambozzi®. Tahniah di atas kejayaan Rambozzi® heh heh heh heh heh.....



0 Comments